PROWADZĄCA: mgr BARBARA ZACHODNY
W naszej szkole istnieje dobrze wyposażona sala do terapii integracji sensorycznej. „Metoda integracji sensorycznej jest jedną z najnowszych kompleksowych metod terapeutycznych w Polsce. Stosowana jest w odniesieniu do dzieci z opóźnieniami w rozwoju psychoruchowym, trudnościami
w nauce szkolnej i z uszkodzeniami ośrodkowego układu nerwowego.” Integracja sensoryczna to sposób, w jaki mózg dziecka analizuje bodźce działające na układ czucia własnego ciała (propriocepcję), na układ przedsionkowy (układ równowagi ) oraz bodźce dotykowe, słuchowe, wzrokowe, smakowe i węchowe. Oto niektóre objawy występujące u dzieci młodszych, które mogą świadczyć o zaburzeniach przetwarzania sensorycznego:
- „nadmierny niepokój, drażliwość, impulsywność;
- lękliwość i postawa wycofywania się;
- nadruchliwość i problemy z koncentracją uwagi;
- nienaturalnie silne domaganie się czynności i zabaw związanych
z obracaniem się, huśtaniem, ślizganiem, podskakiwaniem lub unikanie takich doznań; - lęk przed oderwaniem nóg od podłoża;
- choroba lokomocyjna;
- niewłaściwy wzorzec postawy i chodu;
- niskie napięcie mięśniowe i nadmierna męczliwość;
- zła tolerancja wrażeń dotykowych;
- brak umiejętności w naśladowaniu ruchów;
- powtarzanie czynności (perseweracje ruchowe);
- zaburzenia rozwoju językowego i zdolności komunikacyjnych.”
(Bożena Odowska-Szlachcic „Terapia integracji sensorycznej”)